Ταξίδι με τριήρεις και πειρατικές φούστες
Ευάγγελος Γρυπιώτης, break 12:46 π.μ.
Εκθεση με 17 πλοία μινιατούρες - σταθμούς στην ιστορία της ναυσιπλοΐας αλλά και αριστουργήματα της μικροναυπηγικής
Μια έκθεση σπάνια, διαφορετική από τις άλλες γίνεται αυτό τον καιρό στην Καΐρειο βιβλιοθήκη της Ανδρου. Είναι η έκθεση «Ταξίδι στα κύματα με γαλέρες και ιστιοφόρα από τον 5ο αιώνα π.Χ. μέχρι τον 19 αιώνα μ.Χ.». Τα εκθέματα, 17 πλοία μινιατούρες, αριστουργήματα της μικροναυπηγικής αλλά και της μικροτεχνίας, έργα του Ευάγγελου Γρυπιώτη, που εδώ και 25 χρόνια μελετάει και κατασκευάζει μοντέλα πλοίων. Η ακριβής αποτύπωση όλων των μερών των πλοίων, ακόμη και των εσωτερικών τους χώρων, καθιστούν τα έργα του μοναδικά, με αποτέλεσμα μια ρεαλιστική εικόνα του τρόπου κατασκευής και της μορφής που το πλοίο είχε στην περίοδο ακμής του. Ο Ευάγγελος Γρυπιώτης αγάπησε την ιστορία και την τέχνη και μέσω της μικροναυπηγικής έγινε συνεχιστής της παραδοσιακής ναυπηγικής τέχνης. Αλλωστε, όπως λέει και ο ίδιος, «το κάθε πλοίο είναι αποτέλεσμα πολυετούς μελέτης σε βιβλία, πηγές, σχέδια».
Τα πλοία που κατασκευάζει είναι σταθμοί στην ιστορία της ναυσιπλοΐας από τριακόντορους, πεντηκόντορους και τριήρεις μέχρι αιγυπτιακά και φοινικικά πλοία, ελληνιστικές και ρωμαϊκές γαλέρες, δρόμωνες, χελάνδια, βενετσιάνικες και ισπανικές γαλέρες, γαλιόνια, γαλεάσσες, πειρατικές φούστες, φρεγάτες και γοργοτάξιδα μπρίκια.
Η αθηναϊκή τριήρης (5ος - 4ος αι. π.Χ.), το πολεμικό πλοίο της ελληνικής αρχαιότητας, το όπλο που νίκησε τους Πέρσες
Αυτά τα πλοία στη διάρκεια των αιώνων ένωσαν ηπείρους, λαούς και πολιτισμούς, διέσχισαν θάλασσες και ωκεανούς, σήκωσαν στα πανιά τους το εμπόριο και την οικονομία ολόκληρων εποχών, άνοιξαν τους δρόμους επικοινωνίας των ανθρώπων από διαφορετικές ηπείρους.
Ο Ευάγγελος Γρυπιώτης και η κόρη του Μαρία, μικροναυπηγοί και οι δύο, ένωσαν δύο μεγάλες αγάπες τους: την ιστορία και τη ναυπηγική. Χρησιμοποίησαν το καλλιτεχνικό τους ταλέντο με τη δεξιότητα των χεριών τους. Και δημιούργησαν αριστουργήματα της μικροναυπηγικής. Ξεκινούν τη δημιουργία στήνοντας ένα μικρό καρνάγιο. Αρχίζουν από την καρίνα, τοποθετούνται οι νομείς, τα δεσίματα... Το ξύλο είναι σκληρό: δρυς, οξιά, καρυδιά, μαόνι, τικ και πεύκο. Οι αναλογίες είναι τέλειες, τα υλικά αυθεντικά, μπρούντζος, χαλκός, χάλυβας, καραβόπανο και σκοινί. Το κάθε σκαρί αποτυπώνεται λεπτομερώς. Κάθε αντικείμενο πάνω στα πλοία-μινιατούρες είναι στη θέση του: από τα βαρέλια και τους κουβάδες, και τα σκοινιά και τα πιθάρια και τα τσουβάλια και τα πυρομαχικά, τις άγκυρες, τις τροχαλίες, τα έπιπλα μέχρι τα ακρόπρωρα και οι ξυλόγλυπτες παραστάσεις της πρύμνης με τις μορφές αγίων ή φανταστικών όντων. Ακόμη και οι αθέατες πλευρές των πλοίων και το εσωτερικό τους είναι δουλεμένο με εξαιρετική φροντίδα, όπως ακριβώς έκαναν οι αρχαίοι γλύπτες που δούλευαν σε ένα άγαλμα ακόμη και την πλευρά τη μη θεατή στον επισκέπτη.
Η έκθεση θα μείνει ανοικτή μέχρι το τέλος του Οκτωβρίου και φαίνεται πως στην Ανδρο, με την πλούσια ναυτική παράδοση, η συλλογή των πλοίων του Γρυπιώτη βρίσκει το «λιμάνι» της.
«...πρόκειται για εξαιρετικής λεπτομέρειας και σπανιότατης ακρίβειας αντίγραφα ιστιοφόρων, τέτοιων που στα μεγαλύτερα ναυτικά μουσεία του κόσμου σπάνια κανείς συναντά...», γράφει στον πρόλογο του οδηγού της έκθεσης ο αρχιτέκτονας Νίκος Βασιλόπουλος, αποκαλύπτοντας σε ένα πυκνό και εξαιρετικό κείμενο την ιστορία της ναυσιπλοΐας και της ναυπηγικής σ’ αυτό το νησί, το δεύτερο σε έκταση των Κυκλάδων, που κάπου εκεί στον 18ο αιώνα μπήκε με τέτοια φόρα και δυναμική στη ναυτιλία, ώστε ακόμη κατέχει υψηλή θέση στα ναυτικά πράγματα του κόσμου.
Λιμάνια
Ο Γάλλος περιηγητής Φρανσουά Σαρλ ντε Πουκβίλ κατήρτισε το 1813 πίνακα λιμανιών και ναυτικών περιοχών, όπου επί συνόλου 615 καραβιών 153.580 τόνων η Ανδρος ερχόταν πέμπτη με 40 καράβια 2.800 τόνων.
πηγή Έθνος
Τα πλοία που κατασκευάζει είναι σταθμοί στην ιστορία της ναυσιπλοΐας από τριακόντορους, πεντηκόντορους και τριήρεις μέχρι αιγυπτιακά και φοινικικά πλοία, ελληνιστικές και ρωμαϊκές γαλέρες, δρόμωνες, χελάνδια, βενετσιάνικες και ισπανικές γαλέρες, γαλιόνια, γαλεάσσες, πειρατικές φούστες, φρεγάτες και γοργοτάξιδα μπρίκια.
Η αθηναϊκή τριήρης (5ος - 4ος αι. π.Χ.), το πολεμικό πλοίο της ελληνικής αρχαιότητας, το όπλο που νίκησε τους Πέρσες
Αυτά τα πλοία στη διάρκεια των αιώνων ένωσαν ηπείρους, λαούς και πολιτισμούς, διέσχισαν θάλασσες και ωκεανούς, σήκωσαν στα πανιά τους το εμπόριο και την οικονομία ολόκληρων εποχών, άνοιξαν τους δρόμους επικοινωνίας των ανθρώπων από διαφορετικές ηπείρους.
Ο Ευάγγελος Γρυπιώτης και η κόρη του Μαρία, μικροναυπηγοί και οι δύο, ένωσαν δύο μεγάλες αγάπες τους: την ιστορία και τη ναυπηγική. Χρησιμοποίησαν το καλλιτεχνικό τους ταλέντο με τη δεξιότητα των χεριών τους. Και δημιούργησαν αριστουργήματα της μικροναυπηγικής. Ξεκινούν τη δημιουργία στήνοντας ένα μικρό καρνάγιο. Αρχίζουν από την καρίνα, τοποθετούνται οι νομείς, τα δεσίματα... Το ξύλο είναι σκληρό: δρυς, οξιά, καρυδιά, μαόνι, τικ και πεύκο. Οι αναλογίες είναι τέλειες, τα υλικά αυθεντικά, μπρούντζος, χαλκός, χάλυβας, καραβόπανο και σκοινί. Το κάθε σκαρί αποτυπώνεται λεπτομερώς. Κάθε αντικείμενο πάνω στα πλοία-μινιατούρες είναι στη θέση του: από τα βαρέλια και τους κουβάδες, και τα σκοινιά και τα πιθάρια και τα τσουβάλια και τα πυρομαχικά, τις άγκυρες, τις τροχαλίες, τα έπιπλα μέχρι τα ακρόπρωρα και οι ξυλόγλυπτες παραστάσεις της πρύμνης με τις μορφές αγίων ή φανταστικών όντων. Ακόμη και οι αθέατες πλευρές των πλοίων και το εσωτερικό τους είναι δουλεμένο με εξαιρετική φροντίδα, όπως ακριβώς έκαναν οι αρχαίοι γλύπτες που δούλευαν σε ένα άγαλμα ακόμη και την πλευρά τη μη θεατή στον επισκέπτη.
Η έκθεση θα μείνει ανοικτή μέχρι το τέλος του Οκτωβρίου και φαίνεται πως στην Ανδρο, με την πλούσια ναυτική παράδοση, η συλλογή των πλοίων του Γρυπιώτη βρίσκει το «λιμάνι» της.
«...πρόκειται για εξαιρετικής λεπτομέρειας και σπανιότατης ακρίβειας αντίγραφα ιστιοφόρων, τέτοιων που στα μεγαλύτερα ναυτικά μουσεία του κόσμου σπάνια κανείς συναντά...», γράφει στον πρόλογο του οδηγού της έκθεσης ο αρχιτέκτονας Νίκος Βασιλόπουλος, αποκαλύπτοντας σε ένα πυκνό και εξαιρετικό κείμενο την ιστορία της ναυσιπλοΐας και της ναυπηγικής σ’ αυτό το νησί, το δεύτερο σε έκταση των Κυκλάδων, που κάπου εκεί στον 18ο αιώνα μπήκε με τέτοια φόρα και δυναμική στη ναυτιλία, ώστε ακόμη κατέχει υψηλή θέση στα ναυτικά πράγματα του κόσμου.
Λιμάνια
Ο Γάλλος περιηγητής Φρανσουά Σαρλ ντε Πουκβίλ κατήρτισε το 1813 πίνακα λιμανιών και ναυτικών περιοχών, όπου επί συνόλου 615 καραβιών 153.580 τόνων η Ανδρος ερχόταν πέμπτη με 40 καράβια 2.800 τόνων.
πηγή Έθνος
Posted by Under The Black Flag
on 12:46 π.μ..
Filed under
Ευάγγελος Γρυπιώτης,
break
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0